9 Cara Belajar Bahasa English Dengan Cepat & Mudah

Di zaman yang serba maju ini, sudah banyak negara yang menggunakan English sebagai bahasa perantara. Bahasa English juga digunakan dengan sangat meluas sama ada untuk pendidikan, hiburan dan lain-lain. Malaysia tak terkecuali juga dalam hal ini. Nak taknak kita mesti pandai dan faham juga bahasa English. Dalam artikel kali ini kami kongsikan cara belajar bahasa English dengan cepat. Barulah senang nak faham dan boleh gunakan bahasa ini juga.

Jom kita tengok cara belajar bahasa English dengan cepat dan mudah. Caranya tidaklah susah untuk anda ikut. Tidak perlu pening untuk belajar bahasa ini sebenarnya.

1. Set bahasa English di dalam smartphone

Sekarang kita semua mempunyai handphone atau smartphone, untuk lebih mudah faham bahasa English, tukar atau setkan bahasa di dalam smartphone anda kepada English. Lebih mudah untuk anda belajar jika anda gunakannya dalam kehidupan harian anda. Arahan mudah di dalam smartphone dalam bahasa English akan memberi anda kefahaman yang lebih dan lama-kelamaan, anda akan pandai dan dapat mempelajari bahasa ini dengan lebih mudah.

 

2.  Guna Google sepenuhnya

Rata-rata kita sekarang akan menggunakan istilah “Google- lah!” untuk mengetahui maksud atau definisi sesuatu perkara. Jadi, apa kata kita gunakan Google juga dalam mempelajari bahasa English dengan lebih cepat. Apa-apa istilah yang kita tidak faham, kita boleh “Google” sahaja dan maksudnya akan keluar dalam pencarian kita. Kita juga boleh mencari terjemahan dalam Google jika kita mahu penjelasan dengan lebih lanjut.

 

3. Tonton filem/drama English dengan sarikata English

Untuk anda yang masih baru ingin belajar bahasa English, dinasihatkan untuk menonton filem/drama English dengan sarikata English. Anda akan mengetahui apa yang diperkatakan dan jika kurang faham dengan maksudnya, anda boleh mencari maksudnya dan dalam masa yang sama anda akan dapat belajar English. Mudah sahaja kan.

 

4. Mendengar saluran radio yang menggunakan bahasa English

Dalam perjalanan pergi dan pulang ke kerja, tukar saluran ke bahasa English jika sebelum ini anda mendengar radio saluran Melayu. Anda akan dapat mendengar DJ berbahasa English dan anda juga boleh belajar dalam masa yang sama. Anda akan dapat mendengar perkataan baru, fahami maksud dan cara mereka menggunakan English dalam percakapan mereka.

Selain itu, anda juga akan dapat memahami struktur ayat yang digunakan semasa mereka berborak.

 

5. Download game dalam Bahasa English

Jika anda minat dan suka main game, gunakan English sebagai medium bahasa anda. Arahan yang digunakan akan membuat anda lebih memahami bahasa English dan anda juga tidak akan rasa terpaksa dan anda akan lebih cepat faham jika anda belajar dalam keadaan seronok dan bukan rasa terpaksa.

Anda juga akan dapat mempelajari banyak kota kasa baru dalam game yang anda main. Apabila kota kasa bertambah, anda akan lebih cepat mempelajari bahasa English.

 

6. Join kelas bahasa English

Salah satu cara belajar bahasa English dengan cepat mestilah ke kelas tersebut. Kalau kita nak pandai baking, kita akan ke kelas baking. Kalau kita nak pandai main gitar, kita akan ke kelas belajar bermain gitar. Begitu jugalah jika hendak belajar bahasa English. Apabila anda join kelas bahasa English, mesti anda akan dapat belajar dengan cepat kerana pembelajaran di dalam kelas lebih berstruktur dan anda mesti belajar dengan bersungguh-sungguh kerana anda sudah keluarkan duit untuk belajar, kan?

Tetapi jika anda kekurangan modal, boleh juga cuba join kelas speaking English secara percuma. Anda boleh cari di Youtube atau di mana-mana akademi yang menyediakan kelas percuma. Gunakan internet sepenuhnya, jangan buang masa dengan melayari benda yang tidak berfaedah.

Antaranya, boleh sertai akademi JomEnglish yang menawarkan pembelajaran yang bukan sahaja speaking, tetapi writing.

Ada kelas percubaan percuma selama 30 minit. Tak rugi apa-apa pun.

Hanya perlu isikan borang di bawah sahaja.

 

7. Senaraikan goal dan susun strategi

Goal anda sekarang ialah untuk mempelajari bahasa English dengan cepat. Perkara ini akan lebih senang tercapai jika anda tetapkan goal secara berperingkat. Sebagai contoh, minggu pertama anda ingin belajar grammar, minggu kedua anda ingin belajar sentence. Jika anda susun strategi anda belajar, tidaklah pening nanti jika anda ingin belajar. Jika anda sendiri tidak tahu, ha elok jika anda ke kelas untuk belajar.

 

8. Guna kenalan anda

Salah satu cara belajar bahasa English dengan cepat ialah anda boleh maklumkan keinginan anda untuk mempelajari bahasa English pada kenalan yang mahir dalam bahasa English. Maklumkan kepada mereka anda ingin bantuan mereka supaya mereka boleh membantu mengajar English kepada anda. Mungkin mereka boleh menjadi tutor anda secara tidak langsung.

9. Fikir positif

Mungkin anda akan rasa give up sekali-sekala semasa anda belajar, tapi fikir positif bahawa anda akan dapat mempelajari English dengan cepat dan tak mustahil anda akan mahir dalam masa yang singkat.  Sentiasa beri motivasi pada diri anda dan jangan mudah putus semangat. Jika ada yang mempertikai atau merendahkan usaha anda, usah dengar kata-kata mereka. Yakin dengan diri anda.

 

Akhir kata

Tidak susah sebenarnya untuk mempelajari Bahasa English ini. Yang penting usaha anda haruslah konsisten dengan keinginan anda. Kami juga dah kongsikan cara belajar bahasa English dengan cepat. Sekarang terpulang kepada anda untuk menggunakannya. Kami ucapkan selamat maju jaya kepada anda dalam mempelajari bahasa ini.

Selamat mencuba!